måndag 7 februari 2011

Kalashelg


Så har vi firat John i dagarna tre… Jo faktiskt så blev det tre dagar det höll på. I lördags kom svärföräldrarna och Johns mormor, igår kom mina föräldrar och en massa kompisar. Och även Johns morbror. Hade gjort en tårta med Ahlgrens bilar och hallon. Och den var faktiskt helt ok! Gjorde efter det här receptet men med egengjord botten såklart. Hittade det på en mycket trevlig bak sida här.

Ahlgrens bilar - tårta

Ingredienser & Gör så här

Ingredienser
  • 1 förp. färdig tårtbotten
  • 180 g ahlgrens bilar
  • 3 dl vispgrädde
  • 1-2 dl färska hallon går bra med tinade frysta hallon också.

Dekoration

  • 3 dl vispgrädde
  • ahlgrens bilar
Gör så här
  1. Kvällen innan tårtan ska bakas: Blanda klippta ahlgrens bilar tillsammans med 3 dl vispgrädde i en kastrull och smält samman på låg värme tills det blir en slät smet. Rör ofta. Låt sedan smeten stå i kylen över natten.

  2. Mosa hallonen tillsammans med lite socker och bred ut på ena lagret av tårtan.

  3. Vispa ahlgrens bilar-smeten du förberedde dagen innan, med elvisp till en smidig kräm. Bred denna på andra lagret av tårtan.

  4. Lägg på sista tårtbotten och dekorera med vispad grädde och ahlgrens bilar.

Hade även gjort filmrullarna och jämtlandskakorna jag visat tidigare. Och såklart citronmarängpajen! Och kärleksmums. Dom blev jättegoda.
Allt blev väldigt trevligt och som avslut bjöd mamma och pappa på hemmagjord köttsoppa (på älgkött såklart).
Sen fick jag även en väldigt fin överraskning och jag vet fortfarande inte hur jag ska tacka för det. Men vad det är kommer kanske senare!

I fredags hade jag även en mycket körig men otroligt rolig dag. Theo fick vara på dagis på morgonen och så for jag hem och bakade. Gjorde bland annat thé kakor som är så otroligt goda och luftiga. Har aldrig lyckats så bra med något annat bröd förut.

Thékakor

12 st 175 grader 20 min

50 gr jäst
50 gr smör
5 dl mjölk
1 msk honung
½ tsk salt
10 dl vetemjöl

  1. Smält smöret och värm upp mjölken till fingervarm temp. Rör ut jästen i degvätskan. Rör ner honungen och saltet och sen mjölet i omgångar. Degen blir otroligt lös, men det är som det ska vara.
  2. Täck över och låt jäsa i ungefär 30 min. Olja en djup plåt, använd lite mjöl, och tryck ut degen i plåten.
  3. Låt jäsa medans ugnen blir varm. Om man vill kan man markera 12 rutor innan man stoppar in plåten i ugnen. Grädda ca 20 min.
  4. Låt svalna och njut, gärna med ost och en god kopp thé!

Sen for jag och hämtade Theo, så fick han sova en stund. Sen var det dags att fara in till stan för att lämna lillen till pappa en stund medans jag följde med en kompis och tittade på brudklänningar. Och tänka sig, hon hittade DEN! Det bara lyste om henne och hon blev så glad. Efter det blev ju bjudna på tacopaj hos dom. Det var mycket gott. Dock var Theo inte på särskilt bra humör, utan han for runt och levde rövare värre än någonsin.
När vi väl kom hem så satte vi oss I soffan och varvade ned lite, Han fick lite russin och sen ville han själv gå och sova.
En stund senare kom Lina över och vi skvallrade och pratade ända till 1.30 Bjöd på thékakorna, thé och lite annat snacks. Mycket mysigt!

Men nu ska jag sätta mig och virka. Har fått några nya idéer angående bröllopet , så jag ska träna lite. Har verkligen kommit in i ett virkningsil nu, och det är så roligt!

2 kommentarer:

  1. Jätte tråkigt att vi inte kunde komma och fira John men jag har varit dunder-förkyld och Martin kände sig inte heller helt 100.

    Måste kika förbi nån dag så gubbar och ungar får leka och vi surra lite :-)

    SvaraRadera
  2. Mums vilken tårta. Måste testa:)))

    SvaraRadera