torsdag 11 februari 2010

Benfri kotlett med löksås

Gjorde en liten otraditionell stekt fläsk med löksås. Hittade benfri kotlett till bra pris och så blev jag sugen på löksås. Så då fick det bli det.

Jag tärnade Theos bitar och skivade och saltade våra. Sen stekte jag hans i osaltat smör utan att det fick ta färg. Tillsatte sedan vitpeppar och strimlad gul lök, inte allt för mycket och lät allt "koka/steka" ihop lite. Strödde sen på lagomt med mjöl och lät det fräsa ganska länge, tills mjölsmaken försvunnit. Spädde allt eftersom med mjölk och mot slutet tillsatte jag lite grädde. Och det är ganska häftigt, men det smakade riktigt bra trots att jag inte hade något salt överhuvud taget i. Till det tog jag en kokt potatis och varma haricot vert.

Till våran mat gjorde jag nästa på samma sätt. Men när jag fräst köttet så plockade jag upp det och höll det varmt. Sen fräste jag löken i lite extra smör tills den blev alldeles mjuk och glansig. Strödde då över några matskedar mjöl och lät det fräsa ordentligt. Spädde sen allt eftersom med mjölk och vatten tillsammans med en buljongtärning. Mot slutet spädde jag även våran mat med en skvätt grädde.

Det blev väldigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar