onsdag 10 februari 2010

Köttgryta

Dagens middag;

Jag tärnade en bit fransyska i riktigt små tärningar, jag hatar när grytbitar är för stora. Sen tärnade jag palsternacka och morot och skar purjo i lite tjockare skivor. Till det tog jag lagomt mycket riktigt små champinjoner. Finhackade även lite vitlök. Och till min och johns mat strimlade jag chorizo till.
Jag fräste först Theos mat i lite osaltat smör i gjutjärnsgrytan. Men utan att det tog färg. Blandade allt i lagom mängd för ungefär två portioner. Han fick hela fyra champinjoner. Sen hällde jag över det i en kastrull, strödde paprikapulver, dragon och tyvärr lite spiskummin (vet inte vad jag tänkte på) över det. Sen tog vi ett djärvt beslut och tillsatte lite dijon senap. Men mindre än ett kryddmått.
Efter det så hällde jag på grädde och mjölk till lagom mängd. Undertiden kokade vi ris till. Det tillsatte jag i grytan när det var klart. Så fick allt koka i, ja nästan 20 min. Å sen så mixade vi alltihop.
Och jag tror det gick hem väldigt bra.

Våran mat gjorde jag nästan likadant med.
Jag stekte köttet. Kryddade med salt och peppar. La upp det i en skål och fräste svampen, löken och rotfrukterna undertiden. Sen hällde jag tillbaka köttet och tillsatte korven, buljong (fond du chef - knorr), vatten och paprikapulver.
Sen fick allt koka i ungefär 25 min och så serverade jag det tillsammans med bulgur.
Blev väldigt gott!

(Knorr - Fond du Chef)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar