tisdag 9 februari 2010

Middagstips

Kände idag att det var dags för fisk. Vi är inga stora fiskälskare, tyvärr. Men nu när man fått lilleman att tänka på också så går det lite lättare. Vi gjorde ugnsgratinerad kolja. Och lilleman fick ju såklart samma.
(Wikipedia - Kolja)
Nu vill jag bara poängtera att jag på intet sätt tycker mig vara duktigare än någon annan bara för att jag inte köper färdig mat till Theo. Är lite rädd att jag ska låta som en av mammorna i senaste avsnittet av "Solsidan" på 4:an. Dom var inte snälla... Utan det är snarare att jag känner att vi inte har råd, sen så har jag drömt om att göra egen barnmat ända sen jag börjat drömma om barn. Och det är faktiskt väldigt lätt. Han får oftast samma som vi och så gör jag dubbel sats åt honom så har han till lunch dagen efter. Så enkelt är det. Sen att Theo inte verkar gilla den färdiga maten är faktiskt inget jag kommer att sörja. Däremot kan jag bli lite orolig att han inte får i sig nog med näringsämnen och vitaminer.
Som idag t ex.
Jag hackade purjolök, paprika och morot i små bitar och la i en ugnsform. Lite paprikapulver på det. Ovanpå det lade jag koljan och pepprade lite. Sen rörde jag ihop keso med grädde, vitlökspulver, provencalska örtkryddor(frysta) och lite vetemjöl. Hällde detta över fisken och så en smörklick (osaltat) ovanpå och så in i ugnen.
Sen hade ju vi kokat potatis åt oss, skippade bara saltet. Så då var det klart.
Till oss använde jag nästan samma förutom att jag skippade moroten och örtkryddorna. Och istället för keso använde jag creme fraiche med franska örter och lite fiskbuljong i grädden. Men annars precis likadant.
Kan säga att det blev väldigt gott.
Ska försöka göra nått med lax nästa gång.
(Luleå kommun - Lax 2007)
Däremot när det gäller fruktpureérna så köper jag gärna. Dels för att dom är väldigt goda och sen så är det så mycket lättare att variera det. Försöker ändå att göra lite själv.

Åhh.. längtar tills Theos nuvarande tänder är ute, han vill aldrig äta middan, han bara gnäller och kniper ihop munnen. Men det är väl inte så många dagar kvar. Hoppas jag...
Åhh igen, fick sms från Johns föräldrar. Dom är i Egypten just nu. Är inte lite avis. Dom ska vara där i två veckor och bara slappa. Vill så otroligt gärna fara utomlands. Helst till ett riktigt varmt land som t ex Thailand och sen även till USA. När jag fått ett jobb, då ska vi fara på en solsemester. Spelar ingen roll vars det blir då!
Nä, nu ska jag kika på Pelikanfallet på tv och slösurfa på datorn undertiden. (fördelen med laptop)
Ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar